KIO မွ တိုက္ပြဲေၾကာင့္ ထြက္ေျပးသိမ္းေရွာင္ေနေသာ ဒုကၡသည္ကေလးမ်ားႏွင့္ KIO ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမအတြင္း ၁၀ တန္းေက်ာင္း ေအာင္ျမင္သူမ်ားအတြက္ ရည္ရြယ္ျပီး ယခုုုုုုုုုႏွစ္မွစကာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းဖြင့္လွစ္သြားရန္ ဗဟိုေကာ္မတီမွ အစည္းအေ၀းျပဳလုပ္ေနေၾကာင္း KIO ပညာေရးဌာနမွ ဒု-အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး ဆလန္ကဘား ခြန္ေနာင္ (Salang Kaba Hkun Nawng) ေျပာသည္။
“ဒီႏွစ္ ၾသဂုတ္လေလာက္မွာ စမယ္လို႔ေတာ့ လုပ္ေနတယ္။ အတိအက်ေတာ့ မသတ္မွတ္ရေသးဘူး။ ဒီႏွစ္မျဖစ္ရင္ ေနာက္ႏွစ္ေတာ့ ျဖစ္မယ္။ မျဖစ္ရင္လဲ မရေတာ့ဘူး။ အခုက အစိုးရတကၠသိုလ္ကိုလဲ သြားတက္လို႔ မရေတာ့ဘူး ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကိုယ္ က်ေနာ္တို႔ ဖြင့္ကို ဖြင့္ရေတာ့မဲ့ သေဘာျဖစ္သြားတာေပါ့။ ေနရာက ပိုသင့္ေတာ္တဲ့ ေနရာ လံုျခံဳတဲ့ေနရာမွာျဖစ္မယ္။ အခုေတာ့ အဲဒီမွာဆိုျပီး ေျပာလို႔မရေသးဘူး။ ေန႔တိုင္းအစည္းအေ၀းေတာ့ လုပ္ေနတယ္။”
ယခုခ်ိန္ ေကာ္မတီမွ ေက်ာင္း၏ ေပၚလစီမ်ား၊ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုမ်ားေရးဆြဲေနျပီး သင္ၾကားမည့္ ဆရာ/ ဆရာမ စုစည္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ေနကာ ေက်ာင္းကိုဖြင့္လွစ္သင္ၾကားသြားရင္း ႏိုင္ငံတကာ တကၠသိုလ္ေက်ာင္း မ်ားႏွင့္ ျပန္လည္ဆက္သြယ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။
ထို႔ျပင္ ဒုကၡသည္ကေလးမ်ားပိုမို တိုးလာျခင္းေၾကာင့္ စာသင္ေက်ာင္းေဆာင္မေလာက္သျဖင့္ ဗဟိုဌာနခ်ဳပ္ လိုင္ဇာ အလဲန္ဘြမ္ (Alen Bum) တြင္ IDP အထက္တန္းေက်ာင္းေဆာင္ ဖြင့္လွစ္မည္ျဖစ္ေေၾကာင္း သိရသည္။
ယခုဖြင့္လွစ္မည့္ေက်ာင္းေဆာင္ကို အလဲန္႔ဘြမ္ (Alen Bum) တြင္ရွိေသာ KIA တပ္စခန္းကို အသုံးျပဳသြားမည္ျဖစ္ျပီး ၎တြင္ေဘာ္ဒါေဆာင္အျဖစ္ေနရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ၎တို႔၏ ေက်ာင္းစရိတ္ႏွင့္ အစားအေသာက္အတြက္ KIO မွ တာ၀န္ယူသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း အစည္းအေ၀းတက္ေရာက္သူ KIA အရာရွိတစ္ဦးကေျပာသည္။
“ေက်ာင္းသားေတြအားလံုးေနဖို႔ စီစဥ္ေနျပီ။ ဆရာ/ဆရာမေတြလဲ အကုန္လံုးအဲဒီမွာ ေနရမွာဟုတ္တယ္။ စာသင္တဲ့အထဲမွာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းပညာေတြလဲ သင္ၾကားသြားမယ္။ အခုက ၈ တန္းေရာက္ျပီးတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအားလံုးက ကိုယ့္အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း တစ္ခုတတ္ကိုတတ္ရမယ္ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ဟုတ္တယ္။”
၎တြင္ တက္ေရာက္မည့္ ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသား ၂၀၀၀ ေက်ာ္ရွိျပီး သင္ၾကားေပးမည့္ ဆရာ/ဆရာမ ၁၃၀ ေက်ာ္ျဖင့္သင္ၾကားသြားမည္ျဖစ္ရာတြင္ ဆရာ/ဆရာမမ်ားလည္း လိုအပ္ေနေသးေၾကာင္း ဆလန္ကဘား ခြန္ေနာင္က ေျပာသည္။
ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႔ (KIO) ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမရွိ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ပညာသင္ႏွစ္အတြင္း တကၠသိုလ္၀င္တန္းစာေမးပြဲ ေျဖဆိုသူ ၂၆၇ ဦးရွိသည့္အထဲ ေမလ ၁၅ ရက္ေန႔ ေအာင္စာရင္းေၾကညာရာတြင္ ၁၂၃ ဦး ေအာင္ျမင္ေၾကာင္း သိရသည္။